V článku „Vplyv stravy na naše myslenie“ boli rozoberané základné druhy chutí podľa princípu ajurvédy. Ako sa uvádza, sladká chuť je zložená z prvkov voda a zem. Ide o najťažšie elementy a preto sa sladkej chuti ako jednej zo šiestich základných pripisuje vlastnosť výživná. Jednoducho povedané po sladkom sa priberá. Sladká chuť reguluje nárast tkanív v organizme, čo je vlastnosťou dóši Kapha (sliz).

Cukor sa stal stálym spoločníkom vo väčšine našich životov. Či už je pridávaný do čaju, kávy alebo prítomný v našich obľúbených cukrovinkách kúpených v supermarkete, vo všeobecnosti cukor je veľmi náročné odstrániť z našej stravy. Problematika obesity je dobre známa v povedomí ľudí a toto väčšie uvedomenie, že cukry nám môžu spôsobiť zmätok pri kontrolovaní nášho zdravia, sa stalo honbou za jeho alternatívami.

Pri výbere alternatívnych sladidiel sa  vynára ďalší problém. Mnoho náhrad cukru sú syntetickej povahy, ktoré sú pre naše zdravie ďaleko horšie, ako v skutočnosti samotný cukor. Z pomedzi týchto syntetických, umelých sladidiel sú najviac rozšírené - aspartám a acesulfam, ktorým okrem neurotoxického účinku sa prisudzuje aj rakovinový.

Namieste je potrebné si povedať ako sa potraviny rozdeľujú na základe spôsobu, akým potravina rýchlo ovplyvňuje hladinu - koncentráciu krvného cukru (glykémiu). Potraviny na základe obsahu typu cukru sa rozdeľujú na potraviny s vysokým, stredným alebo nízkym glykemickým indexom. Potraviny, ktoré majú vysoký glykemický index, obsahujú cukor, ktorý sa štiepi a vstrebáva rýchlo, výrazne zvyšuje hladinu glukózy v krvi. Nízky glykemický index majú potraviny, ktorých cukor má opačné vlastnosti. Referenčné hodnoty glykémie na lačno sa pohybujú medzi 3,9-5,5 mmol/l.  Zvýšená hladina glykemie nad 5,5 mmol/l - na lačno pre ne- diabetika sa označuje ako hyperglykémie. Z tohto pohľadu je veľmi dôležite pre správnu životosprávu, si vyberať potraviny ktoré najmenej zaťažujú náš organizmus prudkými výkyvmi hladín cukru.

 

Šesť zdravých alternatívnych sladidiel

1. Stevia

Rastlina pochádza z Južnej Ameriky.  Stevia je 300 krát sladšia ako cukor a po stáročia sa používa ako sladidlo v Južnej Amerike a v Japonsku, pričom jej spotreba dosahuje až 41 percent z pomedzi sladidiel na trhu. Pre jej  rozšírené používanie sa spoločnosť Coca Cola  rozhodla "upraviť" receptúru pre verziu Coca cola light s obsahom Stevie.

V dôsledku vplyvu farma korporácii sa Stevia nedávno dostala do problémov s americkou agentúrou FDA  pre jej označovanie "sladidlo", avšak táto nepriazeň bola vyriešená prekategorizovaním jej použitia ako  "doplnok stravy" a tak sa stala  druhou najobľúbenejšou alternatíva sladidla v USA. Stevia nemá žiadne kalórie a žiadny glykemický vplyv, takže je vhodná aj pre diabetikov, rovnako ako pre tých, ktorí si strážia svoju hmotnosť. Rastlinka môže byť pestovaná doma, prípadne užívať v upravenej podobe granulovaného produktu.

 

2. Kokosový palmový cukor

Kokosový cukor sa pripravuje z miazgy kokosovej palmy. Odparovaním prebytočnej vody sa jej obsah zahusťuje do konzistencie na prípravu využiteľných granúl. Kokosový cukor je výživný a má nízky glykemický index, čo znamená, že nevyvolá po  konzumácii prudké kolísanie krvného cukru. Chutí podobne ako hnedý cukor. Kokosovým cukrom môžete nahradiť tradičný cukor skoro všade tam, kde ste používali biely cukor.

 

3. Surový med

Surový med sa používa v mnohých kultúrach ako liek pri mnohých zdravotných problémoch ako sú vredy, trávacie problémy či dokonca sezónne alergie. Štúdie preukázali, že surový med má antibiotické, antibakteriálne, antimikrobiálne vlastnosti. Veľa ľudí med používa lokálne na rezné rany a odreniny ako pomoc v boji proti infekcii. Surový tepelne nespracovaný med s obsahom antioxidantov, minerálnych látok, vitamínov, aminokyselín, enzýmov, sacharidov a fytoživín je považovaný za superpotravinu (superfood). A preto pri jeho výbere konajte múdro. Včelári doporučujú pri výbere  med kvetový pre najvyšší obsah výživných látok.

 

4. Melasa

Melasa je vedľajší produkt pri výrobe cukru. Kvôli spôsobu, akým sa biely stolový cukor vyrába (ohrievaním hornej vrstvy zmesi z cukrovej trstiny, v ktorej sa vytvárajú známe kryštály), veľa prospešných nutričných látok zostáva práve v melase. Melasa je hustá, viskózna a najlepšie ju používať na pečenie. Nakoľko melasa je sladšia ako cukor, budete jej potrebovať menej. Melasa známa pod názvom Blackstrap je možno najviac prospešná z uvedených sladidiel a je dobrým zdrojom železa a vápnika. Melasa je hustá, viskózna a najlepšie ju používať na pečenie. Nakoľko melasa je sladšia ako cukor, budete jej potrebovať menej.

 

5. Artičokový sirup

Artičokový sirup je bohatý na inulín, ide o druh vlákniny, ktorá je dôležitým substrátom pre fungovanie zdravej črevnej mikroflóry. Výskumy ukazujú, že inulín prítomný v artičokovom sirupe môže zlepšiť fungovanie gastrointestinálneho traktu. Má výnimočnú sladkú chuť a veľmi nízky glykemický index, čo ho určuje ako skvelé sladidlo pre ľudí s diabetom.  Jedinou nevýhodou je jeho ťažká dostupnosť.

 

6. Lucuma prášok

Má veľmi silnú vôňu a chuť podobnú javorovému sirupu a sladkým zemiakom a preto je veľmi chutnou výživnou prísadou. Lucuma je výborným zdrojom sacharidov, vlákniny, vitamínov a minerálov vrátane pozoruhodnej koncentrácie beta-karoténu, niacínu, železa, vápnika a fosforu. Pre svoj nízky obsah cukru LUCUMA patrí medzi zdravé alternatívy cukru pre ľudí, ktorí trpia diabetom, a je skvelým sladidlom pre dojčiace ženy.

 

Na záver

Rovnako ako u všetkých sladidiel, treba s nimi zaobchádzať  s mierou. Akékoľvek sladidlo, ktoré sa používa v nadmernom množstve môže zaťažiť pečeň, ktorá premieňa nadbytočné cukry na tuky.  Sirupy ako javorový, či sirup z agáve majú niektoré ďalšie výhodné vlastnosti z pomedzi alternatívnych sladidiel, avšak v poslednej dobe sa objavili kontroverzné informácie v oblasti ich vplyvu na zdravie.

V žiadnom prípade prírodné sladidlá nám nemôžu pokaziť chuť na sladké, ale práve naopak nám ponúkajú mnohé výhody oproti klasickému cukru. Takže využívajte uvedené vyššie informácie ako sprievodcu pri vašom výbere. A pre tých, ktorí nedokážu odolať klasickým dobrotám, odporúčam siahnuť po produkte GYMNEMA.